"Хто завгодно може робити таку музику, як Вєрка Сердючка, і це гарантований успіх. Але просто не хочеться", - Олександр Піпа

Легендарний український музикант, лідер гурту @Traktor і колишній бас-гітарист ВВ Олександр Піпа розповів про початок кар’єри, меломанське середовище Києва 80-х років, та про жахливі радянські музичні інструменти того часу.

Олександр Піпа

— Прийнято вважати, що меломанський вік — це десь від підлітка до тридцяти років. У Європі взагалі в тридцять років прийнято продавати гітару, одягати краватку і йти працювати. А у мене підлітковий вік припав на 80-ті. Ці роки, на мою думку, взагалі трагедія — не лише в історії музики, а й в історії моди... Людство подумало, що вже ХХІ століття, і відбувся фальстарт у майбутнє: звідси ці зачіски, поп-музика, звучання, експерименти з цифрою. Мені це все не зайшло, тому у 80-ті я слухав музику 60-х та 70-х років.

Зустрів свого викладача з КПІ під час ментовської облави, з його сумки летіли вініли Deep Purple

— У Совку рок-музика не була офіційно заборонена, але, все одно, — навіть якщо не заборонено, можна було нормально вигребти за футболку, на якій не по-нашому написано. Усі переписували один у одного музику на бобіни та касети. А найбільш просунуті займалися вінілом. Один вініл коштував у середньому половину місячної зарплати інженера або ленінську стипендію. Торгували й мінялися у місці, яке називалося Балкою у Ботсаду, на метро "Університет".

Збиралися не лише мінятися, але й спілкуватися, обговорювати новинки. Була ще така практика: купувати вскладчину вініл, робити на касету з диску перший запис, коли найбільше "цикає" — а потім цей диск продавати.

Найяскравіші спогади про Балку — коли я там зустрів свого викладача англійської мови з КПІ. Причому зустрів під час ментовської облави, коли викладач біг по схилах Ботанічного саду, а з сумки, з якою він ходів на заняття, летіли вініли Deep Purple. Будь-які західні вініли були ліквідом. І у меломанській тусовці Києва слухали більше різної музики, чим, наприклад, середньостатистичний меломан у Франції. Для мене потім відкриттям стало, що у Франції мало хто знає французьку групу Space. І група Nazareth, як виявилося, ніякі не мегазірки.

Також Slade — вони були зірками в Англії, але наврядше такими мега-мега, як у нас в Києві. Або взяти нову німецьку хвилю, D.A.F, Trio: вони були відомі в Німеччині і в Києві — більше ніде. Може, ще у вузьких колах в Америці. Під час першого концерту в спортзал прийшла завуч і витягнула штепсель із розетки — про всяк випадок.

— Ми на цьому всьому висіли і, звісно, хотіли копіювати і робити подібну музику. І, звісно, перший експірієнс — то був шкільний ансамбль. Фото: vlad.aif.ru — Наприклад, ті фотки, де ми в шубах — це ми грали в шкільному спортзалі, це був чи не найперший виступ на публіці. Було кілька пісень зі звичайного репертуару шкільного ансамблю, тобто "Машина Времени" і окремі пісні уже власного виробництва.

Одна з них була англійською, і саме в цей момент прийшла завуч і витягнула штепсель із розетки — про всяк випадок.

Грали також кавери зі Slade.

Очень жаль, что для многих ВВ - это "Весна-Весна" - Александр Пипа

— Гітари у нас були, звичайно, радянські. З величезною відстанню між струнами та грифом. Так я вчився грати, і звичка ця залишилася й досі. Зараз на своєму Rickenbacker я можу ще спустити струни, але не хочу — заробив неправильну техніку, граючи на "Уралах" та інших "Орфеях". Одного разу у мене украли просто зі сцени фестивалю "Чайка" мою басуху самопальну. Колеги мені дали Fender Jazz Bass. Виходжу на сцену, трохи торкаюся — а він самотужки грає. З моєю технікою мені не можна грати на Fender Jazz Bass.

У Юрка Здоренка була самопальна гітара, зроблена з фанери

— Ось саме в наш шкільний ансамбль "Вертикаль" Юра Здоренко прийшов шукати басіста, коли хлопця, з яким він грав, забрали у армію. Це було у 81-му році. Ми з Юрком познайомилися і почали творити у нього на хаті. На відміну від шкільного ансамблю, репертуар якого складали пісні "Машины времени", група Юрка SOS — це була справжня рок-група, виключно свої пісні і важке звучання. У Юрка була самопальна гітара, зроблена з фанери. І він сам придумав те, що зараз називається Drop D — коли остання струна настроєна на тон нижче.

Здоренко і Піпа

Окрім цього, у групі SOS всі струни настроювалися на тон нижче, бо Юрку було високо співати у нормальному строї. Потім Юрко пішов до армії, а повернувся, коли в Совку почалися перестройка і гласність, офіційно дозволили рок. Комсюки взяли під своє крильце саме хеві-метал, я думаю, через те, що там було найменше навантаження на тексти, більше приділялося уваги музиці. Закінчилося, як все, за що бралися комсомольці — вони так заюзали хеві-метал, що він почав викликати огиду. Хеві-метал в телевізорі, скрізь йшли передачі "Любов, комсомол і метал".

Так, через це все, у природний спосіб нам з Юрком остогид хеві-метал, котрий ми грали — хоча це й не був хеві-метал в чистому вигляді. І ми метнулися у бік німецького панку — хотілося грати щось таке, що менше налазить на голову. Здоренко і Піпа

Олег Скрипка — чи не єдиний в Совку, хто співав блюз — не так, як Боярський в мультиках

— І тут ми зустріли Олега Скрипку, який виступав з факультетським КВН і дуже круто давав на баяні Джона Лорда (органіст Deep Purple, — ONLINE.UA). І виявилося, що Олег — чи не єдиний, з того, що ми чули в Совку, хто вміє співати блюз — не так, як Боярський у мультиках, а реально дуже круто співав блюз. Блюз "Колискова", написаний у 80-ті — Так народилася група "Воплі Відоплясова". Забігаючи вперед, скажу, що Юрко пішов з ВВ 1991-го року, але пісні, що були разом написані, вони так і залишилися для гітари, що настроєна на тон нижче, з аплікатурою для баяна під цей стрій — ось вже скільки років пройшло, а ВВ досі мучиться з тими піснями. 95% знакових пісень ВВ були написані в останні десятиріччя останнього століття минулого тисячоріччя. А найзнаковіші з них, окрім "Весни-Весни" — наприкінці 80-х. Себто, все вже є у перших двох альбомах ВВ. І ці пісні перевидавалися ще двадцять років, до останнього альбому, що я з ВВ записав. Як же він називається? А — "Були деньки" (2006 рік, — ONLINE.UA). "Танці".

З чого почалося ВВ — У нас прекрасний вийшов симбіоз — потужна важка гітара, баян. Дуже прикро, що для багатьох ВВ — це "Весна-Весна". Для мене "Весна-Весна" — це початок відходу від справжніх ВВ, яких я вважав найкрутішою групою у світі і справою свого життя. І прикро, ще не було можливості тоді зробити правильні записи, які передавали б ті пісні по-справжньому. Також мало лишилося записів живих концертів.

Але це була нереально крута група. Зараз я можу вже оцінювати нібито збоку — в Україні були ВВ і решта гуртів, прекрасних команд, але рівень ВВ був на порядок вищим. Лідер Dead Kennedys Джелло Біафра був у Москві на концерті ВВ і сказав, що це найкраща група в Радянському Союзі — Ясно, що коли це кажу я — один із тих, хто створив ВВ, це виглядатиме, як вихваляння, але ж можна передати слово більш незалежним людям. Є дві визнані вершини панк-року: Sex Pistols в Англії і Dead Kennedys в Америці. І ось лідер Dead Kennedys Джелло Біафра наприкінці 80-х був у Москві і випадково потрапив на концерт ВВ. Він сказав, що це найкраща група в Радянському Союзі. Вважаю, що до цієї думки можна прислухатися.

Потім у 90-ті я грав у французькій групі Ashtray Hearts, а у Джелло Біафри є свій лейбл, і вокаліст надіслав йому наш другий альбом. Біафра відповів: "Класна група, приємний альбом, до речі, я побачив, що у вас грає басіст ВВ. Як у них справи?" Це було смішно. І є знайомий звукооператор з Франції. Я нещодавно прочитав його спогади на сайті France 24. Свого часу він був на концертах Led Zeppelin. Він сказав, що коли вперше почув ВВ у 1990-му, то за силою це можна було порівняти лише з тим, що він чув на концертах Led Zeppelin. Класичний склад ВВ: Здоренко, Скрипка, Сахно, Піпа Тобто, група була реально крута. І коли ВВ стали зовсім іншими, я залишив групу. Бо мені стало соромно асоціюватися з тим, чим вона стала. Знаючи, чим вона була до того.

Коли вперше поїхали до Франції, я на фестивалі за допомоги такого штекера спалив величезний басовий комб Trace Elliot

— Взагалі, коли ми починали (це, до речі, було рівно 29 років і один день тому, 14 листопада 1987 року) ми не знали нічого ні про концертний звук, ні про комбіки, монітори. Грали на самопальних гітарах, втикали їх у самопальні підсилювачі, барабани були, в кращому випадку, виробництва країн соцтабору. Ну, і такі нюанси. У всьому світі гітарні кабелі були jack, а у Радянському Совку були п’ятиконтактні штекери, і вони завжди випадали. Коли вперше поїхали до Франції, я на фестивалі за допомоги такого штекера спалив величезний басовий комб Trace Elliot. Зараз, у часи, коли хлопчик, починаючи займатися рок-музикою, грає у групі на батьковому Gibson, це все видається дивним. І зараз всі про все знають, а якщо людина чогось не розуміє, то за п’ять хвилин може знайти в інтернеті, чим Gibson відрізняється від Fender. Ми не знали нічого.

— До речі, до твоїх слів, що майже відсутні живі записи. Альбом "Або-або", записаний у Франції, якраз і відтворює, як шалено могли виступати ВВ у золотому складі. І альбом, здається, зберіг цю енергію.

— У нас весело почалася кар’єра у Франції. Ми туди попали, коли у світі ще була мода на оновлений Совок, і ми грали практично на всіх величезних французьких фестивалях. Найбільший з них — це фестиваль у Бельфорі, ми до нього серйозно готувалися. У той день, коли ми грали на фестивалі, там ще були INXS, Pixies. Mano Negra , де співав нині відомий Ману Чао. Отака компанія: і ми там всі разом. Я і Pixies на фестивалі в Бельфорі :)

Причому так серйозно готувалися до виступу, що навіть не бухали перед виходом на сцену і з переляку дуже круто зіграли, незважаючи на те, що наші гітари продовжували бути самопальними. Звукач французький записував виступ на касету — дуже добре, що ми цього не знали, бо тоді, може, ще більше перелякалися б і наробили помилок. Потім він подарував нам касету, ми послухали, сказали: "Круто!" Далі в студії зробили майстерінг, і це стало нашим першим концертним альбомом "Або-Або". Це перший альбом, що вийшов спочатку на вінілі, а потім на компакт-диску. З усієї фонотеки ВВ, я вважаю, що він найкрутіший, бо він насправді передає вар`яцтво і драйв, які мав ранній ВВ.


— А потім ми приперлися назад в Україну, щоб записувати перший студійний альбом "Країна мрій". Ми до того записувалися на студії "Кобза", альбом "Hey, O.K.!" вийшов тоді лише на касетах. Зараз послухаєш, і він видається класним, а тоді він нам не подобався. Отже, записали "Країну мрій" — нібито цей альбом теж класний, але це тільки за рахунок пісень, а не якості запису. Якби він був ще записаний добре, так, як можна це зробити сьогодні: оце дійсно була б бомба — і назавжди! А так мені звук не подобається.

Отже, два альбоми ВВ, що мені подобаються: це перший альбом "Танці", що ми записували власноруч, і "Або-Або". Вони за атмосферою, за духом, за звуком (хоч він і палений) наближені до тих ВВ, що я любив.

— Я пам’ятаю 1997 рік, коли ви почали підкорювати Україну вже за законами шоу-бізнесу, ваші гастролі сходом України, приїзд до Донецька, Луганська, шалені концерти з аншлагами. Усі тоді слухали альбом "Музіка", який на 100% складався з хітів. І мені просто цікаво — а які до нього взагалі можуть бути претензії?

— Так, цей альбом дуже збалансований. Ми його писали у Франції, на студії Blow up. І у тому, що альбом має таке звучання, належить заслуга інженеру студії. Звали його Борис: білошкірий негр, кокаїнщик, можливо, ще й нетрадиційної сексуальної орієнтації — тобто, така дуже творча людина. Цей Борис — єдиний, хто не давав Олегу Скрипці сунути свого носа туди, де він нічого не розуміє, звукач сам був диктатором у власній студії і робив такий звук, який вважав за потрібний. Тому альбом вийшов такий збалансований. Окрім француженок, які зображали сільський український хор в "Горіла сосна", ми працювали над ним удвох: Олег писав усі гітари і вокали, а я — басуху і програмував драм-машинку. Да, в цьому альбомі немає барабанщика, лише драм-машинка грає — але погодьтеся, дуже достовірно!


"Музіка": Що б таке зробити, коли нема роботи?

— А про мінуси — про це я вже казав. З "Весни-весни" я вже почав втрачати інтерес до цієї групи.

— Здоренко так швидко пішов з ВВ, інтернету тоді ще не було, я пам’ятаю, що ще в середині 90-х я та друзі вважали — Юрко з вами ще грає, і на альбомі "Музіка" звучить його гітара... Згодом я такі паралелі провів — той склад, де лідерство ділилося, це був варіант Beatles, наявних лідерів двоє, проте весь квартет — харизматичні особистості. Після уходу Здоренка вмерла й надія на українських Beatles...

— Юрко таки грав у "Музіці", в пісні "Гей! Любо!" — починали щось у Києві ще писати. І коли Здоренко пішов із групи, можна би було вже і мені тікати. ВВ втратив баланс, противаги, група перестала бути, так би мовити, ансамблем. У нас, у Совку і Постсовку, років на тридцять менше досвіду в рок-н-ролі, ніж у цивілізованому світі.

У цивілізованому світі, коли малолєтки збираються грати разом, вони відразу підписують між собою контракт: умови взаємодії, права та все інше. А ми просто були друзями, які грали в своє задоволення пісні, а воно ще й пішло, сподобалося людям. І не заходило в голову, що хтось один на себе може все перебрати — а коли так вийшло, було вже пізно.

"Зв’язок". Вокальну майстерність демонструють і Здоренко, і Скрипка :)

— Для себе 20 років у ВВ я можу поділити на чотири періоди. Перший — це з самого початку і до того, як пішов Юра Здоренко: золотий склад, найбільші, на мою думку, хіти, формування репертуару, стилю і моментальна слава, найбільш ейфорійний період.

Другий період — Франція, де мінялися барабанщики, гітаристи, дуже цікава доба з точки зору досвіду, пригод. Але саме в цей період Олег зібрав всю групу у собі. Третій період — це "Весна-весна", входження у когорту "Топ-10 російського гівнороку" з відповідним відношенням. Тоді я ще продовжував вважати ВВ справою свого життя, переймався, що група стала якась не така, але дуже сподівався, що вдасться її повернути. Але в останні п’ять років я зрозумів, що повернути це неможливо. Умовно кажучи, я просто догравав — за гроші чи не знаю навіщо, і, в кінці-кінців, кинув. І четвертий період — це вже без мене.

— Розкажи, кого з відомих з дитинства музикантів довелося зустріти потім, поспілкуватися?

— За десятки років музичного життя, доводилося перетинатися з багатьма музикантами. Перший такий досвід: концерт з легендарною групою Sonic Youth у Києві.

А потім пішло-поїхало. Я вже розказував про групу Slade, які були мегазірками у Совку. І ось раптом на "Таврійських іграх" ми виступаємо разом зі Slade. Тоді так вийшло, що я з Франції прилетів додому сам. У Києві бухав з друзями і був десь на третьому тижні такого серйозного п’янства — і тут довідався, що мені потрібно летіти на "Таврійські ігри" в приватному літаку разом з групою Slade. Як заходив у літак, я ще пам’ятаю, а прокинувся вже в "Ікарусі", що під’їжджав до Каховки. Може хтось пам’ятає обкладинку Slade, де кулак, і на ньому написано "Slade"? Так ось, коли я прокинувся, у мене була панчоха знята з ноги, і написано на ній "twat", тобто "ідіот". Мабуть, в літачку я Slade добре дістав своїм фанатством, але потім на фестивалі нормально спілкувалися. І десь ще лежать касети з їхніми автографами.

Або така зустріч. Летів якось із Лондона, поряд сидів дядечка такий приємний. Ми читали газети, а потім почали розмовляти. Виявилося, що це музикант з групи The Animals. Так, тих, що "House of Rising Sun" співали. І він так просто каже: "Зараз у нас басіст помінявся, раніше він у Smokey грав". Я згадав знову шкільний ансамбль, час, коли Smokey були для нас боги... Ну, я взяв у нього автограф на першому, що потрапило в руки. Це був спеціальний кульочок для блювання в літаку. Чувак з Animals оцінив: "Ти казав, що ви — панки, і ви справді панки!" І може десь цей кульок для блювання з автографом Animals вдома і досі лежить.

— Недавно ти у якомусь інтерв’ю сказав, що знаєш секрет, як написати популярну пісню, яку точно слухатимуть. Я про це згадував, тому що було цікаво, а як це перевірити, доки така пісня не буде написана?

— Паралельно із ВВ, уже в кінці, ми зі Здоренком знову зібралися і створили банду, що називалася "Борщ". А Здоренко — все ж таки геній. Він може об одинадцятій ранку сісти і написати пісню просто так, бринькаючи на гітарі — і таку, що на голову не налізе й десятьом наркоманам. Але він подібне може робити, тільки коли вимикає голову.

А тільки-но він голову вмикає і починає думати про майбутнє, про гроші, кар’єру, то все починає зводитися до якихось штампів. Може, тому з "Борщем" так і вийшло, що він і не нашим, і не вашим. Я мріяв грати з тим Юрком, що придумує таке, що на голову не налазить. А він хотів грати щось більш комерційне — і так воно, врешті-решт, і заглухло.

"Борщ". Світом керує бабло!

І ось — про секрети популярної пісні. Один наш друг почув "Борщ" і попросив нас із Юрком допомогти записати свої пісні, такі класні, мелодійні, баладні. Ми пішли на студію і зробили справжні хітові аранжування. Я би для своєї музики такого ніколи не зробив, бо це попса — але чувак хотів саме такі поп-рокові аранжування, і ми зробили їх ну просто ідеально

. Отже, якщо ти маєш професіональний досвід, стає зрозумілим, як зробити хітовий проект. Є лише один нюанс: в такому випадку треба грати те, що ти не хочеш, і не грати те, що ти хочеш. Все. А в моєму випадку — я вже в такій ситуації був останні п’ять років у ВВ.

Так навіщо мені було кидати ВВ — тим більше, я був там на задньому плані і особливо не ганьбився, і робити таке саме — але зі мною на передньому плані? Т

им більш, є такий нюанс: чим бідніша країна, тим менший ринок для поп-музиканта. Наш ринок — це не ринок Німеччини, Франції, не кажучи про англосаксонський світ.

Отже, щоб заробити в Україні, треба охоплювати всю можливу аудиторію, себто підтакувати її музичним смакам. І такий приклад у нас є — це Вєрка Сердючка. В принципі, хто завгодно може робити таку музику, як Вєрка Сердючка, і це гарантований успіх. Але просто не хочеться.

Розмовляв Ярослав ГРЕБЕНЮК

За матеріалами ONLINE.UA

Опублікував: Evora
Інформація, котра опублікована на цій сторінці не має стосунку до редакції порталу patrioty.org.ua, всі права та відповідальність стосуються фізичних та юридичних осіб, котрі її оприлюднили.

Інші публікації автора

За тиждень у християн східного обряду Великдень! Що дозволяється робити у Вербну неділю і чого не бажано

неділя, 9 квітень 2023, 8:18

За тиждень до Великодня, також у неділю, віруючі йдуть до церкви святити гілочки верби і приносять їх додому для захисту оселі, родинного добробуту та здоров'я рідних. Цей день називають Входом Господнім у Єрусалим, Вербною неділею, "шутковою" або "кві...

З архіву ПУ. Неймовірне нахабство: Путін привласнив собі історію України

середа, 27 липень 2022, 23:55

Кривавий диктатор відкрито збрехав, що хрещення Русі нібито стало відправною точкою розвитку російської державності "забувши", що під час хрещення Русі в Києві в 988 році не існувало навіть Москви. Глава Кремля 28 липня 2018 року заявив, що хрещення Ру...